Monday, May 25, 2009

Én megmondtam


Általában nem szoktam eltalálni, mely színészeket díjazzák Cannes-ban - hiszen nem látok minden filmet -, most azonban biztos voltam egy színész és egy színésznő győzelmében. Tanúim vannak rá, hogy az utóbbi napokban rendszeresen és hangosan hangoztattam, hogy igenis Charlotte Gainsbourg (Antichrist) és Christoph Waltz (Inglorious Basterds) érdemli a legjobb alakítás díját! És lám: megkapták. Nagy öröm ez számomra, egyrészt mert Charlotte az egyik nagy kedvencem, és játéka láttán büszke voltam arra, hogy nem hiába szeretem: egy egyenetlen és borzalmasan nehezen megjeleníthető történetben nagyszerűen helytállt, és életet adott egy korábban soha nem látott jellegű (mélységű és sekélységű) karakternek.


A másik szerencsés, Christoph Waltz számomra teljesen ismeretlen volt korábban, mert nem nagyon láttam német tévéfilmeket, de a Becstelen Brigantyk vetítése után napokig az ő alakítása járt a fejemben. Valamint az a kurva jól megírt karakter, amit volt szerencséje kibaszott jól eljátszani. Waltz nagy spíler, Tarantino pedig szépen a feneke alá tolta a széket, hogy kedvére parádézhasson. Szép dolog, hogy Quentin bácsi nemcsak levitézlett hollywoodi színészeket fedez fel újra, de egy Európában játszódó háborús film kedvéért hajlandó keresni egy olyan tévészínészt, aki - talán saját tudtán kívül - valami rendkívülire képes.

További fontos díjak:

Arany Pálma - Michael Haneke: Das Weisse Band (ez a díj definíció szerint a zsűrielnök választása, Isabelle Huppert márpedig a mai napig hálás Hanekének azért, hogy nagyot alakíthatott A zongortanárnőben)

A Zsűri Nagydíja - Jacques Audiard: Un prophete

Életműdíj - Alain Resnais (ő egyébként a versenyben is indult)

Legjobb rendezés - Brillante Mendoza: Kinatay

A Zsűri Díja (megosztva) - Andrea Arnold: Fish Tank, Park Chan-Wook: Thirst

Legjobb forgatókönyv - Mei Feng: Spring Fever (meleg témájú kínai film, titokban forgatták)

Jó hír továbbá, hogy az Un Certain Regard szekcióban a Certain Regard-díjas Dogtooth (Yorgos Lanthimos) mellett a Zsűri Díjával ismerték el a román Politist, Adjectivet (Corneliu Porumboiu), illetve hogy a belga-magyar koprodukcióban készült Lost Persons Area, Caroline Strubbe filmje (melynek női főszereplője 4 unicummal virít a lenti index-videóban) a legjobb forgatókönyvnek járó díjat kapta meg a Kritikusok Hete szekció zsűrijétől. Hurrá!

Búcsúzóul megosztom veletek, kedves hűséges olvasók a TV Kikoto cannes-i stábjának állandó himnuszát, mely most a Politist, Adjectiv alkotóinak szól. Amikor az előadó Cleopatra Stratanról kérdeztem a román filmeseket, Hanno Höfer rendező azt mondta, hogy most már nem szimpatizál a kislánnyal, mert kinőttek a fogai... Fogadjátok szeretettel Cleopátrát a román Riviéráról!

2 comments:

Anonymous said...

sokat tanultam

Anonymous said...

olvassa el az egesz blog, nagyon jo