Sunday, May 17, 2009

Ember az ember ellen

A fesztivál első napjaiban a miatt panaszkodtam úti- és sorstársaimnak, hogy rettentő kevés az olyan film, ami valós és hihető problémákról, az általunk ismert életről szól. Aki nagyot akar kaszálni, az kacifántos-felfújt történeteket kreál, sokkol és elképeszt, azaz lényegében a vászonra maszturbál. Úgy tűnik, maszturbátor alkotóból idén akad szép számmal, az ismertek és a kevésbé ismertek között is. A koreai Joon-ho Bong (tavaly a Tokyo! egyik epizódját rendezte) Mother című filmje iskolapéldája az ázsiai mozi szórakoztatva sokkoló ágának, van benne ugyanis minden, amit a világnak ezen a felén szeretni vélünk: erőszak, gyagyaság, humor, rejtély. Kíváncsi vagyok, hogy Koreában szívesen nézik-e a közemberek a Motherhöz hasonló filmeket, vagy csak legyintenek, mondván: "Nyugaton ezt is beszopják!" Nos, természetesen beszopják, egyébként nem szerepelne a Certain Regard-ban, meg hamarosan az összes komolyabb fájlcserélőn, ahonnan számítógép előtt élő embertársaink az élet értelmét remélik letölteni. Vagy egyszerűen azzal akarnak villantani a 4-6-oson, hogy ők már nem a Lolka és Bolkát nézik, hanem valami jóval távolibbat. A filmmel egyébként nincsen semmi komoly gond: hősnője egy ütődött fiát egyedül nevelő anya, aki tűzön-vízen át kiállna gyermeke védelmében, még akkor is, ha ehhez neki is súlyos bűnt kell elkövetnie. A koreai Törőcsik Mari által játszott figura nehezen feledhető, hiszen már a főcímben feltűnik egy búzamezőn táncolva, majd Szupernagyi bátorságával nyomoz, a sok egyéb elkoptatott karakter (bolond fiú, vicces rendőrök, telefonokat bütykölő iskolás lányok, kedves hajléktalan) azonban a műfajhalmozás sötét barlangjába taszítja a filmet.

Félelmetes helyzeteket és figurákat lehet persze találni a valóságban is, főleg, ha az ember visszatekint pár évszázadra, amikor az uralkodók vidáman végeztették ki leghűségesebb szolgáikat, ellenségeikről nem is beszélve. Pavel Lungin Franciaországban igen kedvelt orosz filmes (Esküvő, A kiskirály) meglepő módon arról a rettegett Ivánról készített filmet, akit Ejzenstein 1945-ben finoman szólva életre keltett. Lungin filmje a cár és Filipp metropolita viszályáról szól, sok kínzásjelenettel, valamint nagy nézésekkel és grimaszokkal elbeszélve, ám A cár (ez a címe) sajnos inkább emlékeztet egy NOX-video werkfilmjére, mint komoly történelmi drámára. Emlékeztet továbbá a Szomszédokra, valamint Koltay Gábor szárnypróbálgatásaira, sőt biztos van nagyon komoly aktualitása is, ha valaki tisztában van azzal, hogy Putyin éppen mit művel Oroszországban. Furcsa, hogy a második legfontosabb szekcióba bekerülhetnek egydimenziós kosztümös brutalikák, holott azoknak a helye inkább egy skandináv filmpiac kardozós-kúrós-vikinges kínálatában volna.

Sok terhelt személyiségű figura és alkotó után elérkeztünk végre az idei fesztivál egyik közismert és kiemelkedő elmebetegéhez, kinek neve Lars von Trier, és aki Durst Györgyhöz hasonlóan lakóautóval szeret Cannes-ba érkezni. Más hasonlóság nincsen a két filmes között. Von Trier az utóbbi időben súlyos depresszióval küzdött, nehezen ment neki az élet, de biztosan nagy kő esett le a szívéről, amikor rátalált új filmje címére: Antikrisztus. Csodálatos, már csak egy használható történet kellett. A kisfiuk halála után egy erdei házikóba elvonuló pár története nem rossz választás, főleg ha figyelembe vesszük, hogy két kiváló alakváltó képességű színész (Willem Defoe, Charlotte Gainsbourg) alakítja a hősöket. A film prológusában (természetesen fejezetekre van osztva a sztori) stilizált pornó-gyerekhalál-kombót kapunk, majd kezdődik az arcba mászó karakterépítés, és a hol zavaros, hol jól felépített lélekbogarászás. A digitális technikával rögzített képek adta játékteret jól használta ki a rendező, akad a filmben kísérleti makro és mesebeli kép bőven, és az erdő is hajlamos beszippantani a nézőt. Nem úgy a forgatókönyv, melynél aránytalanabbat nehéz találni a filmtörténetben: leginkább az olcsó pornók és horrorok logikáját követi, amikor hosszas szenvedés után hirtelen sokkol, majd egyre csak döngöli a néző fejét a földbe. Von Trier elegáns, intelligens ember, így a film végére megint jut némi emelkedettség, eszmei üzenet és önigazolás, de katarzisról csak akkor beszélhetünk, ha a kedves néző csendes estéken amúgy autóbontók googlemaps-képeire maszturbál. Az Antikrisztus tökéletes fesztivál-töltelék, a szükséges botrányfilm, melyben a vért spriccelő pénisztől a rókaüregbe menekülő férfin keresztül a beleiket húzó állatokig minden lényeges motívum megtalálható. A legfőbb baja viszont az, hogy mind formailag, mind tartalmilag olyan széttartó és zagyva, hogy legfeljebb önterápiás érdekességként emlékezhetünk majd rá néhány évtized távlatából.

4 comments:

Anonymous said...

Marci! A Tarantinót megnézni ám, mer itten tipogunk a K.Medencében, és megőrülünk a kíváncsiságtól!

Üdv, gellért

csmozi said...

igenis! megnezem es utana megolok par nacit a croisette-en :)

kadarm said...

azért ez a pucéros kép itten ígéretes

GSG said...

Most láttam a Cár előzetesét. Az alapján nem tűnik rossz filmnek,felkeltette az érdeklődésem,bár sajnos nem hinném,hogy valaha is játszanák majd Magyarországon a mozik. Putyin pedigfelemelte Oroszországot vissza,a nagyhatalmak sorába. Amióta ő az elnök,azóta érdekes mód tisztességesen megkapják az emberek a fizetésük,nem hónapokat,fél éveket,éveket késik mint Jelcin idejében.És emellett újraélesztette az orosz filmgyártást(sok jó film készül arrafelé állami támogatással,szovjet rendszet kritizálók is mint például az Admirális,vagy a Magyarországon nem vetített,valaha volt legnagyobb költségvetésű orosz film,a Fjodor Bondarcsuk rendezte,Lakott Sziget 1-2 ami 36,7millió dollárba került)ha Putyin olyan kegyetlen gyilkos lenne mint Rettegett Iván,akkor ez a film nem készülhettt volna el.Putyin alatt Oroszország újra talpra állt,újra tényező lett. Ez nagyon nem tetszik a nyugatnak,ezért csesztetik.A sokkal kegyetlenebb valódi és kemény Szaud Arábiai diktatúrát,ahol bárkit karddal lefejeznek gond nélkül több ezres kihajtott "ünneplő tömeg" kíséretében a főtéren,azt bezzeg nem bírálják.Persze de szép lenne egy Putyin nélküli Oroszország,a nyugat pénzeli Kaszparovékat,meg a "másik oroszország" ellenzéki mozgalat,akik fő célja Putyin eltűntetése,a hatalom átvétele. De csak szólok,hogy a másik oroszország pártszövetség egyik tagja a nácikommunista(igen az oroszoknál ilyen is van) Nemzeti Bolsevik Párt akikkel együtt,szövetségben tüntet Kaszparov.Beáll a zászlójuk mellé,segíti őket. És ennek a nemzeti bolsevik pártnak a holdudvara, felelős különböző rasszista indíttatású gyilkosságokért. Elsősorban kirgizeket öltek,és zsidókat is.Ez a párt meg maga a másik oroszország is minimális támogatással rendelkezik Oroszhonban,hála Istennek(a legnagyobb tömegrendezvényük,amikor ingyen vonat meg buszjáratok vitték híveiket Moszkvába az egész országból,az mintegy 3000 fős volt ami a 140 milliós országból igen kevés)tehát nem sok hülye áll be melléjük. A nemzeti bolseviok pártról egy keveset itt olvashatsz angolul,de azt hiszem elég ha rápillantasz a jelvényükre,az is elmond önmagában mindent...

http://en.wikipedia.org/wiki/National_Bolshevik_Party

Elnézést a hosszú bejegyzésért,és minden jót kívánok!